چرا فرانسه نوک پیکان حملات «داعش» قرار دارد؟

درحالی که «القاعده» حملات خود را متوجه آمریکا و منافعش به عنوان «راس الکفر» در جهان متمرکز کرده بود، «داعش» به غرب نگاه دیگری دارد و به نظر می رسد، در این دیدگاه، فرانسه «نوک پیکان» حملات داعش است اما چرا؟

داعش و فرانسه

با وجودی که گروه های تروریستی تکفیری جوامع غربی را هدف حملات خود قرار داده اند، اما هریک از آنها تلاش دارند، راه ها و شیوه ها و توجیهات خاصی را برای این حملات بیابند.
درحالی که «القاعده» حملات خود را متوجه آمریکا و منافعش به عنوان «راس الکفر» در جهان متمرکز کرده بود، «داعش» به غرب نگاه دیگری دارد و به نظر می رسد، در این دیدگاه، فرانسه «نوک پیکان» حملات داعش است، به همین دلیل این کشور شاهد دو عملیات تروریستی «شارلی ابدو» و «حملات پاریس» بود.

به گفته پژوهشگران جنبش ها و گروه های تکفیری دلایلی را در این خصوص ارائه می دهند که مهمترین آنها عبارتند از:

- فرانسه اولین پایگاه و مرجع ارزش های غربی در عرصه فرهنگ، سیاست و هنر و سرانجام نظام لائیک در اروپا و غرب است و داعش بر این باور است، با حمله به فرانسه، نماد غرب، تمام کشورهای غربی را هدف گرفته است.

در حال حاضر فرانسه در میان گروه "جی هشت" دچار بدترین وضع اقتصادی است. این وضع سبب شده تا جمعیت مهاجر ساکن این کشور بیشترین لطمات را از ناحیه تدابیر اقتصادی دولت متحمل شوند. جمعیت بزرگی از مهاجران مسلمان فرانسه اکنون زندگی سختی را تجربه می کنند. احساس خشم ناشی از در حاشیه بودن، رنجی است که می تواند انگیزه گرایش به گروه های تروریستی از جمله داعش را برای انتقام جویی از فرانسویان تشویق کند

- بیش از 4 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند و به این ترتیب فرانسه بزرگترین جمع مسلمانان اروپا را در خود جای داده است. مسلمانان در این کشور حدود 5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و بالطبع فعالیت های سازمان یافته و گروهی مسلمانان در این کشور بیش از کشورهای دیگر اروپاست.
با این حال این اقلیت با تبعیض های بسیاری در این کشور مواجه است و مسلمانان در فرانسه از حق کامل شهروندی برخوردار نیستند. اغلب مسلمانان فرانسه در حومه شهرهای پاریس، مارسی و دیگر شهرهای بزرگ زندگی می کنند و همیشه تبعیضاتی از سوی دولت فرانسه علیه آنها اعمال می شود. این مساله گرایش به افراط گری در جامعه مسلمان فرانسه به خصوص آنهایی که تاثیرپذیری ویژه ای از داعش دارند، را تشدید کرده است.
- بیشترین اتباع اروپایی که در سوریه در صفوف داعش درحال مبارزه با نظام سوریه هستند، فرانسوی می باشند.
- اینگونه به نظر می آید که فرانسه بیش از کشورهای دیگر غربی مانند انگلیس و آمریکا در دسترس گروه های تروریستی است، درحالی که هیچ یک از کشورهای انگلیس و آمریکا دارای مرزهای نزدیکی با کشورهای اسلامی نیستند، فرانسه در جنوب اروپا تنها به واسطه دریای مدیترانه از کشورهای عربی ٓ اسلامی شمال آفریقا مانند الجزایر و تونس و مغرب و لیبی جدا می شود و تونس و لیبی کانون فعالیت گروه تروریستی تکفیری داعش است.
- دوگانگی فرهنگی جامعه مسلمانان فرانسه به طور خاص و غرب به طور عام؛ جوانان عرب و آفریقایی مهاجر مقیم فرانسه از فرهنگ دوگانه ای برخوردارند و این موجب تضاد شخصیتی در آنها می شود. آنها از یک سو با فرهنگی غربی که از عنفوان کودکی در آن بزرگ شده اند، زندگی می کنند و از سوی دیگر با فرهنگ عربی آفریقایی والدین خود در خانواده آشنا می شوند. این دوگانگی شخصیتی یعنی تربیت اسلامی در فرهنگ غربی به افراط گرایی در آنها منتهی می شود. از این رو هضم نشدن مهاجران در فرهنگ ضد اسلامی از یک سو و سیاست های سرکوب گرانه فرانسه در کم رنگ کردن اسلام از سوی دیگر موجب پس زده شدن مهاجران از جامعه فرانسه و گرایش آنها به اسلامگرایی تندرو می شود.

فرانسه اولین پایگاه و مرجع ارزش های غربی در عرصه فرهنگ، سیاست و هنر و سرانجام نظام لائیک در اروپا و غرب است و داعش بر این باور است، با حمله به فرانسه، نماد غرب، تمام کشورهای غربی را هدف گرفته است

- مهاجرت ده ها هزار پناهنده سوری و عراقی به اروپا که فرانسه حداقل 25 هزار نفر از آنان را پذیرفته است. اکثر پناهندگان سوری که وارد فرانسه به عنوان بزرگترین حامی اروپایی گروه های معارض سوری شده اند، دارای مهارت های نظامی و کاری هستند، این افراد یا به دلیل تجدید نظر در اعتقادات و یا اینکه هنوز در عضویت داعش به سر می برند، به مثابه بمب ساعتی هستند که هر لحظه در نقاط مختلف اروپا می توانند، خطر آفرین باشند. همچنین می توانند، حلقه های مخفی اعضای داعش باشند که اکنون در خانه های تیمی آماده دریافت دستور برای اقدام هستند.
- در حال حاضر فرانسه در میان گروه "جی هشت" دچار بدترین وضع اقتصادی است. این وضع سبب شده تا جمعیت مهاجر ساکن این کشور بیشترین لطمات را از ناحیه تدابیر اقتصادی دولت متحمل شوند. جمعیت بزرگی از مهاجران مسلمان فرانسه اکنون زندگی سختی را تجربه می کنند. احساس خشم ناشی از در حاشیه بودن، رنجی است که می تواند انگیزه گرایش به گروه های تروریستی از جمله داعش را برای انتقام جویی از فرانسویان تشویق کند.
- شکل گیری جریان های نژاد پرست و دشمنی با رنگین پوستان در فرانسه که میانه رو ترین آنها را حزب "ماری لوپن" رهبری می کند، زاینده خشمی است که شرایط عینی و ذهنی لازم را برای داعش در جذب نیرو برای اقدام های تروریستی در این کشور فراهم می کند. مدت هاست که جریان های نژاد پرست در بسیاری از کشورهای اروپایی از فرانسه تا آلمان، ایتالیا تا اسپانیا، پرتغال، چک و ... با گروه های نئونازی، فاشیست و ناسیونالیست به آزار مهاجران مشغول هستند. این وضع بستر مناسبی را برای جنایتکاران داعشی فراهم کرده است تا جذب نیرو کنند.
تمام این شرایط موجب می شود تا فرانسه به نوک پیکان حملات داعش چه در حال حاضر و چه در آینده تبدیل شود.


 

واکنش رئیس جمهور به حوادث فرانسه

واکنش رئیس جمهور به حوادث فرانسه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیسیاسینظامی
برچسب‌ها: داعش ، فرانسه ، روسیه ، سوریه ، عراق

تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394 | 1:6 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس